De economische crisis lijkt nauwelijks vat te krijgen op Google, Apple en Amazon. Terwijl veel andere bedrijven merken dat consumenten de broekriem aanhalen, zien de bovenstaande ondernemingen hun omzet juist stijgen. Dat is ook terug te zien op de beurs. De aandelenkoersen van dit trio bereikten onlangs een all time high; een mijlpaal die momenteel voor niet veel bedrijven is weggelegd.
"Beleggers zien dat deze bedrijven operationeel heel goed draaien. Ook groeien de bedrijven bovengemiddeld", geeft Robeco-fondsmanager Richard Speetjens als verklaring.
Klanten binden
Het trio profiteert eensgezind van de opmars van mobiel internet en de trend dat communicatiemiddelen een steeds grotere hap uit het budget van consumenten nemen. Daarnaast beschikken Google, Apple en Amazon alle drie over een platform waarmee ze consumenten langere tijd aan zich weten te binden. Zo zijn kopers van de iPhone en de iPad verbonden met iTunes en de App Store, waarmee ze muziek, apps en films kunnen downloaden. Kopers van smartphones met het Android besturingssysteem krijgen toegang tot het Google-zoekprogramma en het navigatieprogramma Google Maps. En Amazon mikt na de verkoop van zijn e-readers en tablets op een toenemende vraag naar e-books en andere diensten via Amazon.com.
Online advertenties
Daarnaast weten de bedrijven op een slimme manier in te spelen op trends. Zo profiteert Google van de verschuiving van print-advertenties naar online advertenties. "Consumenten zoeken veel vaker op Google, nu ze 24 uur per dag zijn verbonden via hun smartphone. Dat geeft de markt voor online advertenties een boost", zegt Speetjens. "Daarnaast zijn online advertenties voor bedrijven aantrekkelijker dan reclame-uitingen in tijdschriften of op de radio. De effecten zijn beter meetbaar, waardoor de reclame-uitingen waar nodig kunnen worden bijgestuurd."
Prijsvechter Amazon op zijn beurt spint garen bij de toenemende behoefte van consumenten om producten via internet te kopen omdat de prijs hier vaak aantrekkelijker is. Amazon geeft consumenten ook de mogelijkheid om prijzen te vergelijken. Een ander pluspunt is dat het bedrijf een versnelde omzetgroei doormaakt, onder andere door de verkoop van e-readers en tablets. "Amazon boekt dit jaar een omzet van meer dan 60 miljard dollar. Komend jaar komt daar naar verwachting nog 20 miljard dollar bij. Geen enkel bedrijf in de e-commerce komt daarbij in de buurt", meent Speetjens.
Apple: Vlak na de lang verwachte introductie van de iPhone 5 schoot de koers van Apple door de symbolische 700 dollargrens. Hoewel er wat kritiek was op deze nieuwe smartphone - deze zou te weinig vernieuwend zijn- gingen er in het eerste weekend na de lancering 5 miljoen mobieltjes over de toonbank. De markt maakt zich nu op voor een nieuwe lancering: van de iPad mini. Met dit product stapt Apple in het gat tussen de goedkope tablets van concurrenten en de dure iPad.