De economische crisis lijkt nauwelijks vat te krijgen op Google, Apple en Amazon. Terwijl veel andere bedrijven merken dat consumenten de broekriem aanhalen, zien de bovenstaande ondernemingen hun omzet juist stijgen. Dat is ook terug te zien op de beurs. De aandelenkoersen van dit trio bereikten onlangs een all time high; een mijlpaal die momenteel voor niet veel bedrijven is weggelegd.
"Beleggers zien dat deze bedrijven operationeel heel goed draaien. Ook groeien de bedrijven bovengemiddeld", geeft Robeco-fondsmanager Richard Speetjens als verklaring.
Klanten binden
Het trio profiteert eensgezind van de opmars van mobiel internet en de trend dat communicatiemiddelen een steeds grotere hap uit het budget van consumenten nemen. Daarnaast beschikken Google, Apple en Amazon alle drie over een platform waarmee ze consumenten langere tijd aan zich weten te binden. Zo zijn kopers van de iPhone en de iPad verbonden met iTunes en de App Store, waarmee ze muziek, apps en films kunnen downloaden. Kopers van smartphones met het Android besturingssysteem krijgen toegang tot het Google-zoekprogramma en het navigatieprogramma Google Maps. En Amazon mikt na de verkoop van zijn e-readers en tablets op een toenemende vraag naar e-books en andere diensten via Amazon.com.
Online advertenties
Daarnaast weten de bedrijven op een slimme manier in te spelen op trends. Zo profiteert Google van de verschuiving van print-advertenties naar online advertenties. "Consumenten zoeken veel vaker op Google, nu ze 24 uur per dag zijn verbonden via hun smartphone. Dat geeft de markt voor online advertenties een boost", zegt Speetjens. "Daarnaast zijn online advertenties voor bedrijven aantrekkelijker dan reclame-uitingen in tijdschriften of op de radio. De effecten zijn beter meetbaar, waardoor de reclame-uitingen waar nodig kunnen worden bijgestuurd."